Identyfikacja wizualna firmy

Tworząc firmę każdego dnia staramy się budować jej renomę. Zbieramy pozytywne opinie o produktach i usługach, pracujemy na wizerunek firmy uczciwej, wiarygodnej i godnej zaufania. Ale aby te pozytywne elementy kojarzyły się bezpośrednio z naszą firmą w świadomości klientów i partnerów biznesowych musimy zadbać o wizualną identyfikację firmy.

Podstawowe elementy

Najważniejsze w identyfikacji firmy są cztery elementy – nazwa firmy, logo, kolorystyka i krój liter. Nazwa jest niezwykle ważna i powinna być w miarę krótka, chwytliwa i taka, z której będziemy dumni. Oczywiście dobrze jest jeśli nazwa nawiązuje do branży, w której działa firma. Pozostałe elementy czyli logo, kolory firmowe i krój liter są istotne z tego powodu, że zasadniczo jesteśmy wzrokowcami i łatwiej zapamiętać obraz, znak graficzny, kolory, niż słowa. Pamiętajmy, że projektując logo lub wybierając krój liter możemy z ich pomocą wiele wyrazić. Stylizowana czcionka sprawi, że będziemy odbierani jako firma z tradycjami, proste litery o ostrych kształtach mogą się kojarzyć z nowoczesnością. Ważne jest też by wspomniane elementy odróżniały nas na tle konkurencji.

Pozostałe elementy identyfikacji wizualnej18

Wśród elementów identyfikacji wizualnej firmy można wymienić także strój pracowników np. koszulki z nadrukiem, wnętrza lokali firmowych, opakowania, materiały reklamowe, gadżety ozdobione logo firmy, papier firmowy, znaki wodne na zdjęciach, oklejone samochody firmowe, plakietki dla pracowników, wizytówki i mnóstwo innych. Wszystkie te fragmenty powinny tworzyć spójną i logiczną całość.

Rebranding

Warto od początku dobrze przemyśleć wszystko co związane jest z identyfikacją wizualną firmy, bo później zmiana logo, kolorystyki, nazwy firmy czy nawet fontu jest trudna i kosztowna. Na radykalne zmiany mogą sobie pozwolić przede wszystkim duże firmy. Oczywiście jest możliwość zmian, ale te należy przeprowadzać ostrożnie i powoli, tak aby nie zaburzyć całego wizerunku firmy w oczach klientów. Nikt nie chciałby aby jego firmę po latach działalności zaczęto postrzegać jako nową i niedoświadczoną w branży.